گلدان شمعدانی

رستگاری نزدیک لای گلهای حیاط

گلدان شمعدانی

رستگاری نزدیک لای گلهای حیاط

گلدان شمعدانی

ابری نیست
بادی نیست
می نشینم لب حوض
گردش ماهی ها
روشنی ،من ،گل، آب
پاکی خوشه زیست
مادرم ریحان می چیند
نان و ریحان و پنیر
آسمانی بی ابر اطلسی هایی تر
رستگاری نزدیک لای گلهای حیاط
نور در کاسه مس چه نوازش ها
می ریزد
نردبان از سر دیوار بلند ،صبح را روی
زمین می آرد
پشت لبخندی پنهان هرچیز
می روم بالا تا اوج، من پر از بال و پرم
راه می بینم در ظلمت من پر از فانوسم
من پر از نورم و شن
و پر از دار و درخت
پرم از راه از پل از رود از موج
پرم از سایه برگی در آب
چه درونم تنهاست
.
.
.
.
.
.
"بنـــارش" در اصطلاح معماری به معنای "میــــــزان کردن"این واژه را بنـــــــــار هم گویند.شاید که این درگاه مجازی،مجالی برای میــــزان کردن خـــود باشـــد .



تشریح مراحل خواب از دیدگاه دکتر چمران

چهارشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۴۲ ب.ظ

دکتر چمران توی کتاب "انسان و خدا" میگن خواب در شب هنگام کاملا آرامش داره و ما آیه قرآن داریم که شب را برای استراحت آفریدیم و البته  دکتر چمران کاملا علمی بررسی میکنن که خواب باید در شب سه قسمت رو به طور پیوسته طی کنه و هر مرحله تا دو ساعت و اندی انجامش طول می کشه ...

 مرحله اول: خواب جسمانیه ؛ توی این مرحله تمام خواب هایی که می بینیم اتفاقات روزمره  و  دغدغه های روزانه  است.

مرحله دوم : بعد از مرحله اول "نفس" انسان  خواب میره و حواس  پنجگانه کاملا به حالت خواب درمیاد و در این مرحله ناخودآگاهه انسان به کار می افته و عقده های  درونی روزانه خودشون رو در قالب خوابهای مختلف نشون میدن(مثلا اگه در روز یکی کتک خورده باشه و نتونسته باشه از خودش دفاع کنه در این مرحله خواب می بینه که داره از خودش دفاع میکنه و با این عمل ناخودآگاهش از بند حقارت اون کتک خوردن آزاد می شه و دیگه درگیری روانی  در اون مورد براش پیش نمی آد)

 قبل از مرحله سوم مکانیزم بدنی انسان یک لحظه به اون کمک می کنه که از خواب عمیق درمیاد  و مثلا توی رختخواب جابجا میشه(در حالیکه ممکنه اصلا یادش هم نیاد،این یک مسئله فیزیولوژیکی هست)

مرحله سوم: خواب روحانی صورت می گیره یعنی حالا عقده ها هم از بین رفته و روح آدمیزاد در جریان قرار میگیره ؛ خوابهای این مرحله از جنس رویای صادقه است و ما در این مرحله است که اگه خوابی ببینیم که به خاطرمون بمونه  می تونیم بگیم رویای صادقه بود ه و این خواب به پیشرفت و کمال انسان کمک میکنه و روح او  رو  در  روز  هشیار میکنه...

هر مرحله حدود دوساعت وقدری طول میکشه و این باعث میشه که مرحله سوم حدود سپیده صبح قرار بگیره؛یعنی دقیقا موقع نماز صبح و هنگام پخش روزی و مناجات...

بعد از مطالعه کتاب انسان و خدا دکتر چمران یک سوال برام مطرح شد و اون اینکه پس چرا اینقدر به نماز شب و مناجات شبانه سفارش شده در حالیکه این امر در آسایش خواب خلل ایجاد می کنه؟

خب ما می دونیم که  نماز شب سفارش شده که خیلی نزدیک به نماز صبح خوانده بشه یعنی وقتی نماز شب تموم شد هنگام  اذان  صبح باشه و وقت نماز صبح،حالا اگر ما زودتر خوابیده باشیم سه مرحله خواب رو قبل از رسیدن به هنگام سپیده گذروندیم و میتونیم هم خواب کامل داشته باشیم و هم در مرحله هشیاری روح نماز شب با حضور قلب بخونیم،یعنی وقتیکه نه عقده ای داریم نه به فکر دغدغه های روزانه هستیم برای همین هم میتونیم خوب ارتباط بگیریم با خدا...   .

این شش ساعت  ،با سفارش امام کاظم علیه السلام هم کاملا مطابقت داره که میفرمایند روز  رو به چهار قسمت شش ساعته تقسیم کنیم هر چند در تقسیم ساعات روز روایات بسیاری وجود داره .

+ نگاهی به برخی آداب خواب در اسلام

  + بهترین  شرایط خو اب

۹۲/۰۳/۱۵
T.B

نظرات  (۳)

سلام
بابت اونچه که دیشب پیش اومد عذر میخوام
اصلن راغب به فضای فحاشی و ... نبودم و علیرغم میلم در میانه ی بحث یکباره بحث انتخابات تبدیل شد به حمله به یکی از منسوبین مستقیم رهبری ، آیت الله هاشمی ، و برای همین ادامه ی صحبت رو صلاح ندیدم چون از دایره ی ادب و منطق خارج شده بود
البته قول دارم بنده هم بعضی جاها احساسی حرف زدم اما همونطوری که دیشب عرض کردم بنده در اوج احساسی حرف زدن هم حواسم رو جمع میکنم مستدل حرف بزنم و جز یک مورد که دیشب شما تذکر دادین در سایر موارد مستدل حرف زدن رو فراموش نکردم
از صبر و متانت شما ممنونم
در فرآیند صحبتها سعی کردم جواب سوالای شما رو به دقت بدم(مخصوصن در مورد مناظره آقایان ولایتی و جلیلی) ،  ولی بنظرم در لابلای حرفای من و آقا جمال گم شد و نتونستین بخونین
اونطوری که متوجه شدم تصمیمتون رو گرفتین و از آقای ولایتی به آقای جلیلی برگشتین
نمیتونم حرف خاصی بزنم
جز اینکه کاش کمی بیشتر تامل میکردین و خواهان ادامه ی روند فعلی مملکت و مملکت داری نمیشدین  و درد مندی افرادی چون ولایتی ها و رضایی ها رو درک میکردین و انتقادات دیروزشون رو به اقای جلیلی و رئیس دولت با دقت بیشتری گوش میکردین
بهرحال باز هم بابت فضای دیشب که ناخواسته پیش اومد عذر خواهی میکنم
پاسخ:
سلام
خواهش میکنم،این مطالب بین آدم گنده های کشور ما هم اتفاق میافته و اصلا عجیب نیست
در مورد آقای هاشمی سیاست های فراوانی وجود داره که من نه اطلاعات دقیقی ندارم که تخریب کنم با دفاع و نه خودم رو در جایگاه بحث در رابطه با اون میدونم و اگه چیزی هم بگم در حد نظره؛با این حال در هیچ شرایطی به انصراف از بحث عقیده ندارم،شما لازم بود که از مواضعتون دفاع کنید و در جایی هم اگر که واقعا  اقناع شدین اظهار کنید،و یا اگر توجیه نشدید و اطلاعات کافی هم ندارید بیان کنید،وگرنه متاسفانه عملکرد شما توهین و ضعف تلقی میشه
و به نظر من فحاشی صورت نگرفته،با این حال مثل شما معتقدم آدمها در خلال بحث شناخته میشن که:

تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد...
.
در مورد مستدل بودن حرفهای شما و مناظره شما با دوستتون و صحبتهای جناب درخت باید بگم من کاملا مطالعه کردم ولی و با بینش خودم انتخاب کردم و هنوز هم به تغییر نکردن انتخابم قسم نخوردم،هنوز یک هفته تا زمان انتخاب باقیه و همینطور که دیدید اصلا برام شخصیت خاصی مهم نیست
.
تقریبا تنها مرز بندی "کلی"که در انتخاب برای من مطرحه اینه که دولت دست اصلاحات نیافته و اون هم اصلا به این معنی نیست که این قشر قصد تخریب دارن بلکه دولت اصلاحات رو تا کنون به شکل ساده لوح و خوشبین دیدم؛چیزی که به نظر من نقطه مقابل سیره امام خمینی (ره)
.
بارها به تاثیر گذاری صحبت های امام خمینی در سخنرانیهاشون دقت کردم،ذره ای بوی سازش درش نیست،چه در سخن چه در عمل امام اهل سازش نبودن...
اگه آقای خامنه ای رو در بعضی مواضع بسیار محتاط و محافظه کار میشناسم و قدری این رفتار ایشون برام نامفهومه(تاکید میکنم فقط برای من غیر قابل درکه)اما رفتار امام خمینی رو بسیار مقتدر و روشن دیدم و معتقدم دولت اصلاحات با شناختی که من نسبت بهش پیدا کردم دولتی سازش کاره،برای همین هم از سوی دول غربی مورد ستایشه،چون بستر سازه پیروزی اونها بر ماست...
قطعا تک تک ما برای انتخابمون دلایلی داریم؛و انتخاب همه قابل احترامه...همه
در حقانیت اسلام هیچ شکی نیست و سند هم در اثباتش کم نیست اما این دین اجازه بقا به همه ادیان الهی رو داده و این یعنی حفظ دوستی ها و حرائم و ارزش های انسانی مهمتره...!
با این دیدگاه چیزی که ارزشمنده حضور در انتخابات و تایید نظام هست
 اگه قدری تمام مسائل رو (از مناظره های کاندیداها گرفته تا بحث های مردمی و حتی دعوا و جبهه گیری ها و ...)از پنجره فردا نگاه کنیم،می بینیم سیاستهاییه که فقط و فقط هدفشون کشوندن مردم پای صندوقه،همونطور که حیدری هم در مناظره دیروز اشاره کرد قبلا منتظر داغ شدن بحث کاندیداها بوده و این هیچ عایدی در شناخت مردم نداره بلکه در تحریک احساسات اونها داره،پس همین از کوره در رفتن ها هم در جایگاه خودش بعضی رو پای صندوق می کشه و مفیده...
.
و یک نکته اینکه اگه من رو آدم بی طرفی میدونید باید بگم همونطور که آقای درخت از ابتدا تا حدودی بر مواضع خودش تاکید داشت شما هم قصد تغییر در مواضعتون رو نداشتید؛مناظره شما با دوستانتون حتی درقسمتهایی که بعضا حرف اونها رو قبول کرده بودین با ولی و اما و اگر دوباره بر موضع خودتون تاکید کردید و من اصلا نشانه ای از پویایی و ایجاد چالش در موضع شما ندیدم در حالیکه انتظار میره کسی که به دنبال شناخت حقیقی در مناظره ای شرکت میکنه بعضی چالش ها رو در انتخابش بپذیره...

قطعا شما هم میدونید که هیچیک از این آقایان معصوم نیستند...
و البته شما شناختی نسبت به بنده ندارید که بخواین منو بی طرف یا مغرض بدونید
.
با این حال وجود این بحثها لازمه
چه بسا کسی که منصرف از رای دادن باشه با دیدن مناظراتی مثل مناظرات دیشب ما احساساتش تحریک بشه و رای بده،و در تایید این نکته هم همین بس که کسی که نسبت به مصالح نظام دچار تحریک احساسات میشه نا خودآگاه اون رو قبول داره...
در پایان باز هم از همراهی شما و مطالب مفیدی که علی رغم اختصاصی بودن در اختیار گذاشتید تشکر میکنم
سلام
علت انصراف بنده از ادامه بحث نه ضعف بود و نه توهین
علتش این بود که اولن بحث از مدار خودش خارج و به مشابه مناظرات 88 به فحاشی به افراد رسیده بود
ثانبا دیگه بحث نبودو تبدیل به جدل شده بود ( و میدونین که در اسلام از جدل انذار شده)
و ثالثا اینکه دیدم دوستان علیرغم دانشجو بودن و ... اصلن مطالب رو نمیخونن و به ادامه ی حرفای خودشون مشغولن
بنده در نقد سخنان آقاجمال در مورد آقای رفسنجانی سه دلیل آوردم که ایشون بجای جواب دادن مجدد بر حرفاشون پافشاری کرد
در مورد اقای جلیلی دو دلیل آوردم که بجای جواب دادن متهم به حب و بغض نسبت به دولت فعلی شدم(که البته انکارش نمیکنم)
در مورد مناظره آقایان جلیلی و  ولایتی دلایلی آوردم که شنیده نشد
پس خیلی برام روشن بود که دوستان مطالبمو نمیخونن و دنبال بحث علمی نیستن و دنبال جدلن
پس درستش این بود که کناره گیری کنم
حالا این به زعم شما توهین و ضعف بوده بنده حرفی ندارم

در مورد انتخابتونم دیگه ترجیح میدم ادامه ندم
اونچه که باید میگفتم رو گفتم
دوستان خواهان ادامه ی وضع فعلی و اتلاف بیشتر انرژهای عظیم این مملکت در حوزه های مختلف اقتصادی ، سیاسی ، ثروتی و ... و از همه مهمتر تخریب اعصاب و روان مردم بواسطه ی فشارها و سوء مدیریت ها  و فرار بیشتر مردم از حکومت و دین هستن من نمیتونم به زور نگهشون دارم

موفق باشین
پاسخ:
سلام
بنده مطالب شما رو خوندم؛مشابه عقاید خودم بود،من دنبال مطلبی تازه در رد یا تایید این دو کاندیدا بودم..
عرض کردم توهین تلقی میشه؛کلمه استفاده شده به معنی برداشت عمومیه نه اصل مقاصد شما یا دیدگاه من
.
در مورد انتخابم،من اگه جای شما بودم موضع رو رها نمیکردم و ادامه می دادم،اما شما مختارید، به هر حال به خاطر پیگیری و حسّ مسئولیت شما تا همین جا هم تشکر میکنم.
.
در رابطه با آنچه که "دوستان خواهان" آن هستند در صورتی که منظورتون از دوستان بنده هستم باید بگم کاملا به خودم حق میدم که در قبال این قضاوت اشتباه شما هرگز گذشت نکنم؛
.
در مورد لحن نوشتارتون قضاوتی نمیکنم و فقط ازتون میخوام چند ماه بعد دوباره به این جایگاه بیاین و نوشتار خودتون رو دوباره مطالعه بفرمائید و برای خودتون تشریح کنید؛شاید اون موقع بهتر قضاوت کنید.
البته اگر براتون اهمیت داره
.
موید باشید

۰۷ مرداد ۹۲ ، ۲۲:۰۸ یه مریخی اصل مقیم فروردین

به بهانه این خواب نامه زیبا که بویی هم از حضور قلب در نماز می داد تسلیت میگم شهادت امامی رو که لحظه به لحظه نمازشون اصل حضور بود

التماس دعا خاله ای که بوی مادر میدی!!!!!

پاسخ:
فدات کوچولوی خاله که بوی مادر از من می شنوی
منم تسلیت میگم کوچولوی من

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">